top of page
Een lasser met een laskap die de onderkant van een boot last.

Scheepsbouw lassen

Scheepsbouwlassen is een specifieke toepassing van lassen die wordt gebruikt bij de bouw en reparatie van schepen en maritieme structuren. In deze sector staat de kwaliteit en veiligheid van lasverbindingen centraal. Wij raden hoogwaardige lasapparaten aan, zoals die van Elettro CF en Röwac. meer

Check marker in het groen en wit

Sterkte & duurzaam

Check marker in het groen en wit

Maatwerk

Check marker in het groen en wit

Veelzijdigheid

Check marker in het groen en wit

Efficiëntie

Check marker in het groen en wit

Kwaliteitsborging

mathematics-sign-minus-round-icon

Hogere instaptarief

mathematics-sign-minus-round-icon

Complexiteit

mathematics-sign-minus-round-icon

Inspectie & testen

Scheepsbouw lassen

TIG lassen 160 DC LIFT

TIG lassen 160 DC LIFT
TIG lassen 160 DC LIFT
02:52
Video afspelen
TIG las instructie
01:05
Video afspelen

Scheepsbouw lassen

Scheepsbouwlassen is een specifieke toepassing van lassen die wordt gebruikt bij de bouw en reparatie van schepen en maritieme structuren. Deze tak van de lasindustrie heeft unieke uitdagingen en vereisten vanwege de extreme omgeving en de speciale aandacht voor de kwaliteit en veiligheid van de lasverbindingen.
Scheepsbouwlassen vereist hoogwaardige lasvaardigheden, kennis van de specifieke eisen van de scheepsbouwsector en naleving van strikte normen voor kwaliteit en veiligheid. Het succes van scheepsbouwprojecten is afhankelijk van de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van de lasverbindingen, aangezien de integriteit van het schip en de veiligheid van de bemanning ervan afhangen.

Waar let je op als je een lasapparaat zoekt voor de scheepsbouw

Bij het kopen van een lasapparaat specifiek voor scheepsbouw zijn er verschillende belangrijke factoren waarmee u rekening moet houden om ervoor te zorgen dat het apparaat aan de unieke behoeften van de scheepsbouwsector voldoet. Hier zijn enkele van de belangrijkste overwegingen:

  1. Lasproces: Kies het juiste lasproces dat geschikt is voor scheepsbouw. MIG/MAG-lassen, TIG-lassen, onder poederdeklassen (SAW) en elektrisch booglassen (SMAW) zijn enkele van de meest gebruikte processen in de scheepsbouw, afhankelijk van het type materiaal en de toepassing.

  2. Vermogensbereik: Zorg ervoor dat het lasapparaat het benodigde vermogensbereik heeft om de dikte en het type materiaal te lassen dat vaak voorkomt in scheepsbouwprojecten.

  3. Materiaalcompatibiliteit: Overweeg welke materialen u het meest zult lassen, zoals staal, aluminium of roestvrij staal, en zorg ervoor dat het lasapparaat geschikt is voor deze materialen.

  4. Stroomvoorziening: Bepaal of u een lasapparaat met wisselstroom (AC), gelijkstroom (DC), of een combinatie van beide nodig heeft. Voor scheepsbouw is DC vaak geschikter vanwege de controle over de lasstroom.

  5. Koelingssysteem: Scheepsbouwwerkzaamheden kunnen intensief zijn, dus een efficiënt koelingssysteem is belangrijk om oververhitting van het lasapparaat te voorkomen.

  6. Laspositie: Overweeg het lasapparaat dat geschikt is voor verschillende lasposities, waaronder horizontaal, verticaal en overhead, aangezien scheepsbouwconstructies complexe geometrieën kunnen hebben.

  7. Gebruiksgemak: Kies een lasapparaat met een gebruiksvriendelijke interface en bedieningsknoppen die eenvoudig te begrijpen zijn, vooral als u niet veel ervaring heeft met lassen.

  8. Prijs en budget: Stel een budget in dat past bij uw behoeften en zoek naar een lasapparaat binnen dat budget dat aan uw eisen voldoet.

  9. Kwaliteitsmerken: Overweeg het kiezen van gerenommeerde merken met een goede reputatie op het gebied van kwaliteit en betrouwbaarheid, omdat de betrouwbaarheid van uw lasapparaat cruciaal is voor scheepsbouwprojecten.

  10. Onderhoud en ondersteuning: Onderzoek de beschikbaarheid van onderdelen en technische ondersteuning voor het gekozen lasapparaat, vooral als u van plan bent het langdurig te gebruiken.

  11. Veiligheidsfuncties: Controleer of het lasapparaat is uitgerust met de nodige veiligheidsvoorzieningen, zoals thermische overbelastingsbeveiliging en bescherming tegen kortsluiting, gezien de aandacht voor veiligheid in de scheepsbouwsector.

  12. Certificeringen en normen: Zorg ervoor dat het lasapparaat voldoet aan de vereiste normen en certificeringen voor scheepsbouw, omdat deze industrie strikte voorschriften en kwaliteitsnormen hanteert.

Het is ook verstandig om te overleggen met andere ervaren lassers en professionals in de scheepsbouwsector om hun inzichten te krijgen en de beste keuze te maken voor uw specifieke projecten. Het kiezen van het juiste lasapparaat voor scheepsbouw is cruciaal om hoogwaardig en veilig laswerk te kunnen uitvoeren bij het bouwen en repareren van schepen en maritieme structuren.

Hier zijn enkele belangrijke aspecten van scheepsbouw lassen

  1. Lasprocessen: Verschillende lasprocessen worden gebruikt in de scheepsbouw, waaronder MIG/MAG-lassen, TIG-lassen, elektrisch booglassen (SMAW), onder poederdeklassen (SAW), en zelfs lasprocessen met weerstand. De keuze hangt af van het type materiaal, de dikte van het materiaal en de specifieke toepassing.

  2. Materiaalkeuze: Schepen worden vaak gebouwd met staal, aluminium of roestvrij staal, afhankelijk van het type schip en de beoogde omgeving. Het lasproces en de lasmaterialen moeten geschikt zijn voor het gebruikte materiaal.

  3. Laspositionering: Laswerk in de scheepsbouw omvat vaak lassen in diverse posities, zoals horizontaal, verticaal en overhead. Lassers moeten bekwaam zijn in het werken in deze verschillende posities.

  4. Lasverbindingstypes: Verschillende lasverbindingstypes worden gebruikt, waaronder stompe lassen, hoeklassen, T-lassen en nog veel meer, afhankelijk van de structuur van het schip en de ontwerpeisen.

  5. Kwaliteitsnormen: De scheepsbouwindustrie heeft strikte kwaliteitsnormen en regelgeving, inclusief certificeringen en inspecties om ervoor te zorgen dat de lasverbindingen voldoen aan de vereiste normen voor veiligheid en duurzaamheid.

  6. Corrosiebestendigheid: Schepen worden blootgesteld aan corrosieve zeewateromstandigheden. Daarom moeten lasverbindingen en coatings worden ontworpen om bestand te zijn tegen corrosie.

  7. Veiligheid: Veiligheid is een topprioriteit in de scheepsbouw. Lassers moeten werken volgens strikte veiligheidsprotocollen en moeten bekend zijn met de specifieke gevaren van de scheepsbouwomgeving.

  8. Inspectie en testen: Na het lassen worden uitgebreide inspecties en testen uitgevoerd, zoals röntgenonderzoek, ultrasone inspectie en visuele inspectie, om de kwaliteit en integriteit van de lasverbindingen te waarborgen.

  9. Productie-efficiëntie: Efficiënte productie is van cruciaal belang in de scheepsbouw. Geautomatiseerde lasprocessen en robotica worden vaak gebruikt om de productiviteit te verhogen.

Wat zijn de voor- en nadelen van scheepsbouw lassen

Scheepsbouwlassen heeft zowel voordelen als nadelen, aangezien het een cruciaal onderdeel is van het proces van het bouwen en onderhouden van schepen en maritieme structuren. Hier zijn enkele van de belangrijkste voor- en nadelen:

Voordelen van scheepsbouwlassen:

  1. Sterkte en duurzaamheid: Lassen zorgt voor sterke en duurzame verbindingen tussen metalen onderdelen, wat essentieel is voor de structurele integriteit en levensduur van een schip.

  2. Maatwerk: Lassen maakt maatwerk mogelijk, zodat schepen kunnen worden ontworpen en gebouwd volgens specifieke specificaties en eisen.

  3. Veelzijdigheid: Verschillende lasprocessen en materialen kunnen worden gebruikt, afhankelijk van het type schip, de toepassing en de omgeving waarin het zal opereren.

  4. Efficiëntie: Lassen biedt de mogelijkheid om snel grote metalen onderdelen met elkaar te verbinden, wat de bouwtijd kan verkorten en de productiviteit kan verhogen.

  5. Kwaliteitsborging: De scheepsbouwindustrie heeft strikte kwaliteitsnormen en regelgeving om ervoor te zorgen dat lasverbindingen voldoen aan de vereiste normen voor veiligheid en duurzaamheid.

 

Nadelen van scheepsbouwlassen:

  1. Kosten: Het lassen van schepen kan kostbaar zijn vanwege de noodzaak van gespecialiseerde apparatuur, gekwalificeerde lassers, materiaalkosten en strenge kwaliteitscontrole.

  2. Corrosie en onderhoud: Schepen worden blootgesteld aan corrosieve mariene omstandigheden, wat kan leiden tot onderhoudskosten voor het behoud van lasverbindingen en coatings.

  3. Gewicht: Lassen voegt extra gewicht toe aan een schip, wat soms een factor kan zijn bij het ontwerpen van het drijfvermogen en de laadcapaciteit.

  4. Complexiteit: Scheepsbouwlassen kan complex zijn vanwege de grote omvang en complexe geometrie van scheepsconstructies, waardoor de uitdagingen toenemen.

  5. Inspectie en testen: Uitgebreide inspecties en testen zijn vereist om de kwaliteit en integriteit van lasverbindingen te waarborgen, wat extra tijd en kosten met zich meebrengt.

  6. Veiligheid: Veiligheid is een kritische zorg in de scheepsbouw, omdat laswerk wordt uitgevoerd in een omgeving met potentiële gevaren zoals hoogtes en beperkte toegang.

  7. Milieueffecten: Lassen kan lasrook en dampen genereren die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid en het milieu. Daarom zijn goede ventilatie- en veiligheidsmaatregelen vereist.

 

Het is belangrijk op te merken dat veel van de nadelen van scheepsbouwlassen kunnen worden beperkt of geëlimineerd door het juiste ontwerp, de juiste lasprocedures en het juiste onderhoud. In de scheepsbouwsector is het waarborgen van de kwaliteit en veiligheid van het laswerk van vitaal belang voor de betrouwbaarheid en veiligheid van schepen en maritieme structuren.

 

bottom of page